donderdag 7 mei 2009

Met Statiegeld??


Volgende week zal een Australische wijnhuis twee wijnen in plastic flessen presenteren. De Foster's Group, eigenaar van het domein zegt met de zogenaamde 'Green line', een droge witte blend en een rode Shiraz/Cabernet Sauvignon, een uitstekende wijn te bottelen die de verwachte weerstand van het publiek kan pareren.


In Australië wordt al langer wijn in PET flessen verkocht, maar dan alleen in kleinere formaten. De Green Line zal de eerste 'hele'fles worden. Directeur Oliver Horn zegt dat laboratoriumtests hebben uitgewezen dat er geen verschil in smaak optreedt met wijnen die in glas verpakt worden. Minstens zo belangrijk is het gegeven dat de productie van een PET fles 29% minder CO2 oplevert dan de productie van glazen flessen. "De gekozen wijn bevindt zich bewust niet in de onderkant van de markt", aldus Horn. "Wij willen graag dat milieubewuste consumenten beseffen dat een innovatie als deze alleen van een geloofwaardig en gedegen merk afkomstig kan zijn."

6 opmerkingen:

  1. Ik geloof dat het overgrote deel van de wijnconsumenten hier nog niet klaar voor is, om het maar even subtiel uit te drukken. Niet subtiel zou ik zeggen dat het een (mislukte) poging tot publiciteit is in de huidige duurzaamheidshype die gaande is. Je gaat toch geen wijn uit plastic flessen drinken. Laten we eerst maar eens rustig wennen aan schroefdoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai Erwin, ik ben het niet met je eens. Er zijn al meer wijnen in plastic flessen, onder andere de Yellow Jersey, een VdP d'Oc. Smaakte prima, in die prijs en kwaliteitscategorie. Erg handig voor op de boot en tijdens de picknick. Ik geef de voorkeur aan glas, maar plastic KAN makkelijk zijn. En die schroefdop: die is bij velen al lang ingeburgerd, is mijn ervaring.
    En wat dacht je van de bag-in-box? Ik ben er niet voor, maar hij rukt op, ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat er meerdere producenten waren die gebruik maken van plastic flessen wist ik eigenlijk wel. Ik zit meer te denken over de toekomst van dit soort verpakkingen. Een serieuze wijnhandel zal toch niet snel geneigd zijn plastic flessen in het assortiment te nemen, om nog maar te zwijgen over die bag-in-box toestand. Ik geloof niet dat een vast onderdeel wordt van de wijnverpakking voor de serieuze wijndrinker, ondanks je genoemde praktische meerwaarde. Die bag-in-box heeft het wel volgehouden. Maar dat is wijn van betwijfelbare kwaliteit die enkel op feestjes verschijnt waar men van niets weet.

    Kortom ik denk dat de glazen fles nog lang blijft. De bag-in-box zal zeker nog meer gezien worden in de toekomt. Van die plastic fles weet ik nog niet of dat beklijft.

    De toekomst zal het leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erwin, je bent een romanticus.
    Denk eens aan de enorme gewichtsbesparing tijdens transport, welke een positieve bijdrage kan leveren aan het milieu. In deze tijden van maatschappelijk verantwoord besef denk ik dat deze verpakking met de juiste marketingcampagne best een kans kan hebben. Gezien het grote flessentekort en de monopoliepositie van flessenproducenten kan er ook nog een financieel voordeel gehaald worden. Op Schiphol wordt sterke drank ook in plastic flessen verkocht(ook de duurdere whisky's ed). Het draait dus allemaal om imago en de angst van de wijndrinker (meestal de neuzelaars).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tsja, over die aspecten had ik nog niet nagedacht. Ik denk dat het voor Henri Bloem nog een tijd zal duren voordat ik daar plastic flessen zal gaan zien (gezien het wat meer conservatieve imago van deze keten). Een HEMA daarentegen zie ik dit sneller doen. Zij zijn wat betreft meer bezig met biologisch en fair trade wijn. Komen er trouwens wel eens sample flessen binnen in plastic flessen?

    En inderdaad ik ben een romanticus als je het zo wilt noemen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Binnenkort ga ik bij een importeur bag-in-box wijnen proeven, met nog een medevinoloog in spe. Het schijnt dat de kwaliteit echt stijgt, zeker van Franse en Spaanse wijnen. Daar is het tenslotte al meer ingeburgerd. Neemt niet weg dat ik net zo'n romanticas ben als jij Erwin: geef mij voorlopig nog maar de glazen fles. Al vind ik het verpakkingselement een hele belangrijke!

    BeantwoordenVerwijderen